БългарскиEnglishFrançaisDeutschΕλληνικάРусский

Магнезиев дефицит и стрес – порочният кръг, от който излизане има

Магнезият е най-важният химичен елемент от групата на минералите за нашия организъм. При организъм без магнезиев дефицит половината от количеството му се намира в костите, а останалата част е разпределена в различни меки тъкани. Той участва и в над 250 ензимни процеса, свързани с различни системи в организма – нервна, сърдечносъдова, ендокринна, и др.

При нормално балансирано хранене и клинично здрав организъм се предполага, че количеството магнезий е достатъчен, за да задоволи текущите потребности на организма. Храните с най-богато съдържание на магнезий са спанакът, бобовите култури, лещата, карфиолът и картофите. Сега си помислете колко често ги консумирате и трябва ли да ограничите диетата си до тези култури, за да поддържате здравословно ниво на магнезий в организма си. Не само, че подобен хранителен режим е нереалистичен в дългосрочен план, но и качеството на въпросните продукти в съвременния свят остава под въпрос. От друга страна магнезиевият дефицит се свързва по-рядко с недостига на конкретните продукти в менюто, отколкото с други съпътстващи живота ни обстоятелства, които могат сериозно да компрометират бионаличността му в клетките. Като стреса например.

Стресът в днешно време се е превърнал в синоним на съвременност. Спокойствието и идиличното съществуване е архаизъм; нещо като топла носталгия към безвъзвратно отминали времена на психологически комфорт и физическо здраве. Днес състоянието на стрес е норма. Ако се съмнявате, опитайте се да се оплачете от натовареното си ежедневие на някой близък. Несъмнено ще се усетите в надпревара, в която аргументите на другия ще ви засипят така, че ще се почувствате нелепо, че изобщо сте повдигнали въпроса. Стресът на другите винаги ще е по-силен от вашия стрес.

Ако погледнем темата от психологическа гледна точка стресът е цената, която сме готови да платим, за да постигнем нещо, което ще облекчи стреса ни. Парадоксално, нали?

Има обаче форма на стрес, който не се интересува от намеренията ни и личността ни. Това е острият травматичен стрес, който просто ни се случва. Той връхлита в живота ни без да чука на вратата, настанява се удобно вътре и започва да върши поразии.

Как организмът ни обаче реагира на двата вида стрес?

За небрежния читател стресът се различава по силата на своята интензивност, но в основата си остава онова неприятно усещане, което ангажира мислите и създава чувство на тревога. Само че в първия случай стресът е градивен. Когато получаваме някаква награда, било то постижение или утвърждаване, стресът предизвиква отделяне на адреналин. Този хормон и същевременно невромедиатор (невротрансмитер) ускорява въглехидратната обмяна, спомага за провеждането на нервни импулси и забавя перисталтиката. Той може да повиши нивото на кръвна захар, артериалното налягане и да възбуди дихателния център, но това е кратковременно. Или с други думи, адреналинът е положителният стресов хормон, който отделяме, когато се оплакваме, докато в същото време демонстрираме скрито задоволство от това, че показваме устойчивост и успеваемост в успешното преодоляване на стресовото предизвикателство.

Стресът, който не можем да контролираме и който ни опустошава с изненадващата си мощ, с непредвидимия си характер, с липсата на психологическа подготовка или с дълготрайната си консистентност, се изразява в прекомерно и често отделяне на хормона кортизол. Кортизолът в нормални количества мобилизира организма ни и подобно на адреналина, ни помага да се справим със стресорите адекватно. Отделянето му в огромни количества, (както е в състоянието на силен или постоянен стрес) поставя организма в състояние на шок, ступор или бавно и методично го изтощава, влачейки го към дебрите на депресията, прегарянето, безперспективността и липсата на мотивация.

Ако се разровите в интернет, ще видите, че първите щети, които кортизола нанася, са върху паметта, емоциите, костите, причинявайки остеопороза, редуцира мускулната тъкан, потиска имунитета и намалява нивата на тестостерон и хормона на растежа. Също така той е една от причините за по-трудно усвояване на глюкозата, за състояние на хормонален дисбаланс и като следствие на това – увеличение на мазнините. Сега се огледайте и се опитайте да си отговорите какво изпитват ежедневно хората около вас – адреналинов душ или кортизолово цунами?

При нация, която бележи в пъти ръст на затлъстяване през последното десетилетие, мисля, че отговорът е недвусмислен. Ние всички сме удавени от кортизол. Дренажната система на това повсеместно наводнение е магнезият. Той просто намалява нивата на кортизол. И това е отвъд останалите му дейности в регулаторната и компенсаторна роля в организма ни. Проблемът е в това, че количеството му в нашия случай не може да се справи с цялата задръстена от кортизола система и нивата му започват да се изчерпват. Когато магнезият падне под нормата си, има способността да предизвика същите симптоми, като тези на ексесивното количество кортизол – да влияе негативно върху психо-физическото ни състояние.

Психологическите ефекти на магнезиевият дефицит се характеризират с чувство на засилена тревожност, раздразнителност, депресивност, апатия и нарушения в съня. На физическо ниво обаче недостигът на магнезий може да доведе до независимо повишаване на телесното тегло, мускулни крампи, гърч, изтръпване на крайниците, намаляване на либидото и дори до нарушение в сърдечния ритъм.

Ако не можем да променим живота си и да го направим по-спокоен, то можем да променим отношението си към него. Стресираният човек е неспокоен, разсеян, недоспал и често доста закръглен. Балансираната храна и спорта са само част от решението. Релаксиращите практики, авто психотренинга и веселите компании са пожелателни, но често нереалистични в дългосрочен план. Организмът има необходимост от хомеостаза (здравословен баланс) на клетъчно ниво, за да функционира оптимално и на психично ниво. Приемът на магнезий, като хранителна добавка, понякога е единственото полезно действие, с което можем да го компенсираме.

Съществува богата информация коя форма на магнезий как се усвоява от организма. При симптоми на магнезиев дефицит, което е равнозначно на субективна оценка на нивото на стрес в живота на всеки, има само един верен отговор – магнезий. Какъвто и да е, стига да е в срок на годност. Ако имам право на избор обаче, аз лично бих предпочела да е такъв, който ще приема до два пъти дневно, ще изпия като вкусна освежаваща напитка (изследвания сочат, че хората под стрес консумират по-малко течности), цената му ще бъде съобразена с качеството, ще има максимално бърз ефект, отлична усвояемост, ще бъде произведен от компания, генерирала доверие чрез високите си критерии за технологично производство и ще има клинично доказани ползи. Надявам се, че вашите критерии не са по-различни. Знам също, че на фона на богатия избор от магнезий тези нормални потребителски „претенции“ звучат като мисия, която ще отнеме излишно много време в продуктово проучване. Затова ще ви дам едно предложение, в което не е допуснат компромис по нито един от изброените критерии.

Биоелектра Магнезий

Не знам дали ви се е случвало да срещнете в труден за вас момент, който ви е помогнал безусловно и по-късно в живота, да се сещате за него всеки път, когато нещо неприятно ви сполети. И с изненада да установите, че всеки контакт с него ви носи облекчение и вътрешно спокойствие от неоспоримото чувство за сигурност. Точно така се запознах с Биоелектра Магнезий. Бях току-що родила и ме разкъсваха маточни крампи след тежко секцио. В пресекулките нощем между кърменията се стрясках от болезнени мускулни крампи и недоспиването скоро ме потопи в облак от постоянно тъпо главоболие. Не помня кой ми подхвърли една опаковка Биоелектра Магнезий и вече близо девет години той неотлъчно присъства в живота ми. Не човекът, а магнезият! Стои неотлъчно в домашната ми аптека и самото му присъствие ми създава усещане за спокойствие. Всеки път, когато почувствам непреодолима умора, рязък спад в тонуса и настроението, когато съм напрегната и тревожна, имам епизоди на разстроен сън, усещам тялото си схванато, или пулсът ми е напрегнат, имам сърцебиене или мускулна треска, аз знам, че е там и знам, че действа най-бързо от всичките си себеподобни, защото има най-високо съдържание на магнезиеви йони в една таблетка.

И понеже споменах стреса и наднорменото тегло, Биоелектра Магнезий във всичките си варианти е подходящ за диабетици. Това, което пропуснах да добавя е обърнатата логика, в която, ако приемаме магнезий дори при лек дефицит, засилваме способността и капацитета му да понижава нивата на кортизол или независимо да поддържа своите, благодарение на което ще трупаме по-малко мазнини и ще намалим риска от диабет тип 2. А това не е никак малко. Особено когато подобна заявка е подплатена с немско качество.

Снимка: Bioelectra


Материалът е изготвен с подкрепата на Vedra International.



Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!