Норвежки експерти: Само при провал на батериите ще сработи водородът

Водородът има потенциал да помогне да се понижат повече от половината от вредните емисиите в света до нула, но за да се постигне този потенциал, той изисква агресивна държавна подкрепа, драстично подобрена верига за създаване на стойност – и се нуждае от батерии, които да се провалят като технология. Именно последното заключение е сред най-поразителните констатации в новата поредица от доклади на норвежката енергийна изследователска къща Rystad Energy публикуван миналата седмица. В него се изследват три решения на проблема със съхранението на енергия в система, доминирана от вятъра и слънцето: улавяне и съхранение на въглерод, водород и батериите, съобщава Renew Economy.

Експертите стигат до заключението, че технологията на батериите е най-мощната от трите, имайки потенциала да помогне за намаляване до нула 78% от емисиите в света. Технология за улавяне и съхранение на СО2 (CCS) може потенциално да помогне за намаляване на 62% от емисиите в света, въпреки че е най-малко практичният от трите варианта. Водородът би могъл да помогне за намаляване на 51% от световните емисии, но за да достигне това ниво, той ще трябва да се използва на места, в които батериите в момента имат голямо предимство, като електрически превозни средства и поддръжка на електрическата мрежа.

Състезанието между водорода и сторидж системите е начинът батериите да загубят, се твърди в доклада. Батериите не зависят особено от нито една драматична промяна в политиката, като агресивно ценообразуване на въглерод; или за бързо развитие във веригата на добавената стойност.

„Важно предимство на батерийната индустрия е фактът, че производителите на батерии трябва да разчитат само на себе си, за да увеличат захранването на батериите и да доведат до изпълнение на целите“, се казва още в доклада. „Технологиите за улавяне на въглерод и водородното общество, от друга страна, зависят от промените в политиката и развитието на разходите в други части на веригата на стойността. За да успеят тези две технологии по същество, ще трябва батериите да се провалят в своята част на зеления преход“, пише още в доклада.

Ако обаче сторидж системите успеят да изпълнят обещанията си, от Rystad смятат, че водородът ще бъде доста нишов продукт, използван главно в области като производството на стомана, корабоплаването и авиацията на дълги разстояния. Експертите на Rystad се много „бичи“ настроени за ролята на батериите в електрическите мрежи, ако може да се използва този термин на финансовия свят.

„Ако разходите за батериите продължат да намаляват при сегашните темпове, те ще съставляват все по-голям дял от пазара на електроенергия и могат, заедно с евтини ВЕИ, потенциално да изместят значителна част от настоящото производство на енергия от изкопаеми горива. Тази разработка ще осигури и евтини батерии за други части на енергийната система, включително разпределителни батерии за енергосистемата и сторидж системи зад електромера в сградите, както и ще се подпомогне бързата електрификация на транспортния сектор“, обобщават експертите на Rystad.

Те смятат, че ако има изобщо някаква нужда от водорода в електрозахранващите мрежи, тя ще зависи от това колко първо може да бъде покрито от пазара чрез литиево-йонни батерии.

Използването на водород за захранване на електрическата мрежа е сложен процес. Той изисква електричеството да се използва за получаване на водород чрез електролиза, след което този водород се съхранява и след това го превръща обратно в електричество – този процес е скъп и неефективен.

Rystad казва още, че превозните средства с водородни горивни клетки (FCEV) имат малък шанс срещу електромобилите. Въпреки това се прави извода, че водородните автомобили „може да успеят да установят пазарен дял в някои ниши на пазари или географски места, тъй като някои държави все още прокарват политики, посветени на водородните клетки“.

3e-news.net


Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!