„Черният петък“ в САЩ тази година е засенчен от инфлацията

„Черният петък“, или петъкът след Деня на благодарността, в Съединените щати традиционно дава началото на пазаруването за Коледните и Новогодишни празници. Тази година се очакват още по-големи намаления, но въпросът е потребителите ще бъдат достатъчно уверени в икономическите си перспективи, за да харчат, пише Франс прес, цитирана от БТА.

Растящата инфлация в най-голямата световна икономика през последните месеци хвърли сянка на несигурност върху тазгодишните празници.

Преди година търговците на дребно бяха изправени пред недостиг на стоки на фона на претоварените пристанища и затварянията на заводи заради COVID-19. За да се избегне предотвратяване на тази ситуация, тази година те предварително натрупаха складови наличности, което пък ги изложи на риска от презапасяване в момент, когато потребителите свиват разходите си.

През последните месеци търговците постигнаха напредък в освобождаването от излишните складови количества, създавайки благоприятни условия за ловците на оферти при много категории стоки, включително електроника, стоки за дома и облекло, посочва Нийл Сандърс, управляващ директор на консултантската компания „ГлобълДейтаРитейл“ (GlobalData Retail).

Нарасналите разходи за бензин и основни битови стоки като месо и зърнени храни са проблем в цялата икономика, но не натоварват всички в еднаква степен. Хората с най-ниски доходи са засегнати най-тежко от по-високата инфлация, посочва анализатор на „Мудис“ (Moody’s).

Стопяване на спестяванията

Индексът на потребителските цени в САЩ е на ниво над 8 процента на годишна база, което означава, че увеличаване на празничните продажби със същия темп като стойност ще се равнява на по-малко продадени количества.

Потребителите в САЩ показаха устойчивост през многобройните етапи на пандемията от КОВИД-19, често харчейки повече от очакваното, дори когато проучванията на потребителските нагласи отчитаха, че те са песимистично настроени. Част от причините за това явление бе необичайно високото ниво на спестяванията в момент на потребление, намалено заради ковид ограниченията.

Този буфер обаче започва да се изчерпва. След като в средата на 2021 г. извънредните спестявания достигнаха 2,5 трлн. долара, през второто тримесечие на текущата година те намаляха до 1,7 трлн. долара, по оценки на „Мудис“.

Потребителите с доходи под 35 000 долара са най-засегнати, като техните извънредните спестявания са се свили с 39 процента между четвъртото тримесечие на 2021 г. и средата на 2022 г., според „Мудис“.

Този спад е придружен от увеличаване на задълженията по кредитни карти, както показват данни на Управлението за федерален резерв. Търговските вериги пък отчитат увеличаване на покупките, правени с купони за храна.

Същевременно днес е и „Денят без покупки“ – международна инициатива срещу консуматорството, отбелязвана в Северна Америка, Великобритания, Финландия и Швеция (макар в някои страни на този повод да е посветена съботата след Деня на благодарността). В рамките на инициативата към хората се отправя призив да се въздържат да купуват каквото и да било в рамките на 24 часа. Тя е започната през септември 1992 г. във Ванкувър, Канада, от артиста Тед Дейв като призив към обществото да преосмисли проблема със свръхпотреблението.


Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!