Две дървета за всеки рециклиран стартер или алтернатор? Бих се включила
Екатерина Стратиева е български автомобилен състезател, европейски рали шампион (категория жени) през 2014, 2015 и 2019 г., шампион за България 2021 г. в дисциплината рали-спринт в предно предаване, клас RC4, и лице на кампанията BOSCH eXchange 2021/22 г.
– Екатерина, автомобилен състезател си повече от 15 години. Спомняш ли си първия път, в който се качи на състезателна кола?
– Никога няма да го забравя. Това беше една нова страница от живота ми. Тогава изобщо не съм си и представяла, че ще се изтъркалят толкова много години в автомобилния спорт и ще мина през толкова много емоции, ситуации, спадове и върхове. Сега, като връщам лентата назад, виждам колко щастлива трябва да бъда от историята, която оставих след мен.
– Печелила си много награди, включително и европейски рали шампион за 2014, 2015 и 2019 г. Какво си каза, когато спечели първата и очакваше ли бъдещите?
– Първите ми победи бяха в националното първенство по планинско изкачване през 2006 и 2007 г. Тогава не вярвах какво съм постигнала. В този период започнах работа със спортен психолог и тя ми помогна да повярвам в себа си и в това, че моите успехи не са случайност и късмет, а заслуга след труда, който полагам, за да се стигне до крайния резултат, след лишенията и желанието за победа. Когато спечелих първата титла, си казах, че е много важно да я затвърдя, защото и по този начин се доказва, че не е случайност. Интересно, е че имам няколкогодишна пауза преди третата и в момента, в който се опитах да приема, че моята книга в този спорт свършва, се появи евентуална възможност за връщане към европейската сцена. Тогава си казах, че ако успея да отида на старта в Чехия, ще направя целия шампионат до края и ще донеса трета титла в България. Хората ме гледаха странно и се усмихваха невярвайки, но моят отговор беше: „Мечтите са за да се сбъдват! А казвайки на глас за какво мечтаеш, се ангажираш и да го изпълниш“. Така, в много тежки условия, в края на есента 2019 г. спечелих и третата титла. Много голям момент, който винаги ще помня.
– Кое е бъдещото състезание, което очакваш с нетърпение, и би желала да спечелиш?
– Всеки един старт очаквам с нетърпение. В днешни дни е много трудно да планираш и да може да отидеш и да стартираш. Затова първата победа е да мога да застана на старта, втората е да стигна до финала, а най-голямата победа е да знам, че съм дала всичко от себе си и представянето ни е било на ниво. Не винаги, когато не си на стълбичката, значи, че не си победител!
Нашата цел за предстоящия сезон е да закупим нов автомобил от по-висок клас. Това ще е първата победа 🙂 След това ще започнем и да планираме. Любимо състезание, на което искам да отида и да дам всичко от себе си, е Рали Азорски острови. Поради проблемите с COVID-19 последните две години се налага да се отложи участието. Дано сега, през 2022-ра, то да стане реално!
– Партньорството между състезателя и навигатора е нещо специално. Как откри своя?
– Навигаторът е много важен фактор. Едно от основните неща е да може постоянно да сме в синхрон и ритъм. В годините съм била с доста навигатори. Двете европейски титли спечелих с жени навигаторки. Това беше и моя детска мечта – да сме изцяло дамски екипаж. Най-хубавите и силни години ми бяха с румънката Кармен. Била съм също един сезон с унгарка Юлиана, също и италианка, но там балансът липсваше и имах няколко поредни катастрофи, завършващи на таван.С Георги нещата се случиха случайно, даже бих казала в началото просто за нас си. Той е и мой навигатор 🙂 в живота и един ден решихме да опитаме. Така се случиха нещата, че смея да твърдя, че в момента е един от доста опитните навигатори в България, и всичко това вследствие на факта, че над 80% от състезанията ни са извън България. На такива условия най-добре се учиш.
– Спортът ти е позволил да обиколиш света. Каква е разликата между състезател в България и такъв от чужбина?
– Да, наистина. Стартирала съм в над 20 различни държави и имам повече от 70 старта на международен терен. Там е мястото, където трупаш опит, израстваш и се сблъскваш с реалността и истинския спорт. Тук караш наизуст и конкуренцията ти е минимална, а там имаш право само на две минавания. Конкуренцията е стигала до 80 автомобила предно предаване и над 40 в класа ми. Така се сблъскваш с реалността и си сверяваш часовника, както се казва. За съжаление в България нещата не изглеждат никак добре и с всяка следваща година все повече и повече замират. Реално, след 2010-2011 година, спортът започна да слиза надолу. Това беше и една от причините, поради която потърсих начин как да изляза извън страната и да се развия в спорта.
През 2021 г. се върнах тук и с Георги имахме няколко участия. Това беше и моментът, в който целият този натрупан опит през годините влезе в употреба. В тежки условия нещата се случваха с голяма лекота при нас, докато при колегите беше по-трудно…
– Ти си официално лице на BOSCH, като наскоро стана представител на тяхната програма за обновени стартери и алтернатори eXchange. Разкажи ни повече – как стана това?
– Да, безкрайно съм щастлива и горда от нашето партньорство. BOSCH е световноизвестна фирма с голяма история.За мен е чест, че повярваха в нас и ни се довериха за втора поредна година.
Ами… Не знам дали трябва така да го кажа, но това беше изненада за мен. Когато снимахме клипа, разбрах за какво става въпрос. Знаех, че има да се снима нещо, но темата ми беше убягнала. Само искам да вметна, че когато отворих очи и видях борчето, огромна усмивка засия на лицето ми. Изненадата беше голяма…. А това е и нещото, което природата прави за нас 🙂 Зарежда ни.
– Подкрепяш ли зелени каузи и защо?
– Разбира се, че подкрепям. Това е здраве, спокойствие, красота… Зеленината и природата ни успокояват и зареждат. Това е енергията, която храни организма ни. Аз живея на Витоша и няма нищо по-хубаво от това сутринта да отвориш очи и да видиш как катеричките се гонят по клоните, да може дълбоко да поемеш въздух и да усетиш мириса на боровите клонки и шишарки. Това е едно богатство, което, за съжаление, не всички оценяват. Ние не обръщаме много внимание и често пъти погубваме природата, но е хубаво, когато има такива инициативи и се опитваме да дадем нещо като рестарт или прераждане.
– Какво мислиш за инициативата на BOSCH – да засадят две дървета за всяка закупена обновена част?
– Това е чудесно. С удоволствие бих се включила в засаждането. През 2021 година използвах рециклирани части за автомобила ми и сега, през 2022 година, може би е ред да помогна и със засаждането 🙂
– А за обновяването на автомобилни части?
– Както казах, BOSCH е компания с история и съответно доказано качество. След като една част е обновена от тях, със съответните гаранции, аз не виждам проблем да се доверим и използваме.
– Важно ли е автомобилът да е в синхрон с околната среда?
– О, да, разбира се! Ако не беше важно, нямаше да се измислят и произвеждат все повече електромобили. Даже и при нас в спорта се работи над това всичко да е зелено. От 2021 година вече има изцяло електрически състезателни автомобили, а през 2022-ра в Световния рали шампионат WRC автомобилите ще са хибриди и в преходите ще се движат изцяло на ток.
– За завършек – разкажи ни кое е най-голямото предизвикателство пред теб.
– В днешно време се оказва, че целият живот е едно голямо предизвикателство, но… най-важното е да се запазим да сме добри хора. Няма никакъв смисъл от завист, злоба, интриги и високомерие. Нека бъдем здрави и когато някой има нужда, да му подадем ръка.
* съдържание на BОSCH
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!