БългарскиEnglishFrançaisDeutschΕλληνικάPortuguês

Икономистът Лъчезар Богданов: Намаляването на ДДС на хляба е мярка с много слаб ефект

Целта на фискалната политика на управлението трябва да бъде вкарване на бюджета в граници на икономика, която расте и може да си позволи свиване на бюджетния дефицит. Това заяви пред Нова телевизия главният икономист в Института за пазарна икономика Лъчезар Богданов.

По думите му, именно това е и едно от условията – свиване на бюджетния дефицит под 3 процента, за да влезе България в еврозоната.

„Това е възможно, но трябват определени мерки. Можем допълнителните разходи за определени социални цели да финансираме със съкращаване на други разходи. Имаме една растяща икономика, имаме рекордно ниска безработица и няма никакво основание България да има над 4 процента дефицит“, подчерта той.

Според Богданов намаляването на ДДС на хляба е мярка, която има много слаб ефект.

„Тези 20 процента дори да влязат в джоба на потребителите – това ще означава около 2 лева по-нисък разход в семейния им бюджет. Те обаче предизвикват огромен дебат. Всеки трябва да си направи сметка дали тези 2 лева са им приоритет. И дали те не искат да имат по-добри работни места, повече инвестиции в техния град. Това не може да се гарантира от държавата, но трябва да е дългосрочната цел“, обясни експертът.

Лъчезар Богданов добави, че с актуализацията на бюджета се постигат няколко неща.

„Първо – може да се вдигне общото ниво на бюджетните разходи, тъй като в България, когато парламентът гласува закона за държавния бюджет за дадена година – слага лимит на общия размер на разговорите. С актуализацията съответно може да се разреши на правителството да похарчи повече пари. Второто нещо е, че с този пакет се променят други закони. И третото нещо е по-скоро политическа цел – казва се – ние едни пари ги местим от едно място на друго, но искаме санкция от парламента“, заяви той в отговор на въпрос какво може да се случи, ако актуализацията на бюджета не се реализира.

Според него някои от тези неща могат да се постигнат и без актуализация на бюджета. „Ако правителството и в момента успее да намери ресурс и резерви от разходи, които няма да бъдат извършени по други пера – и да ги пренасочи. Така стана с COVID добавката за пенсионерите. Това може да се случи и без да е ангажиран парламента. Тези пари могат да се местят от едно министерство в друго, това е в правомощията на изпълнителната власт“.

„Това правителство в началото даде заявка, че ще направи някаква реформа по отношение на ефективността на работата на определени публични системи. При създаването на коалицията и бюджета през януари – поискаха време, за да видят министрите какво може да се направи“, подчерта Богданов.

Той коментира и въпроса възможно ли е да бъдат вдигнати пенсиите, ако бюджетът не бъде подкрепен в цялост – каквато заявка дадоха партиите в парламента. „И в момента част от разходите за пенсии се финансират от други данъци, които са част от големия бюджет. Съответно, когато искате да похарчите повече за пенсии – и за болнични и за други социални разходи към НОИ – има нужда от повече ресурс. Затова ще трябва от големия бюджет да има трансфер. Но проблемът не е само в това. В този актуализационен пакет има много малки промени тук и там в други закони – и подозирам, че точно там ще е дебатът -за коя от всичките промени ще се събере мнозинство. Иначе няма как да стане математически. Няма как с едно гласуване да похарчите 1 милиард, но да не осигурите трансфер от къде ще дойдат парите“.


Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!