Инфраструктурни пречки спъват бума в износа на въглища от Русия за Китай
Износът на руските въглища за Китай е нараснал с около една трета тази година, но бумът на доставките се ограничава от капацитета на транспорта, твърдят източници и длъжностни лица от промишлеността, предаде Ройтерс.
Китай търси доставки на въглища от чужбина, по-специално след като неотдавнашните огнища на COVID-19 в големите въгледобивни региони на Вътрешна Монголия и Шанси принудиха много мини да затворят, докато търсенето на въглища в секторите за производство на електроенергия и отопление скоро ще се увеличи с настъпването на зимата.
Кремъл планира да увеличи енергийните си доставки за Азия, по-специално Китай, за да компенсира спада в износа за Запада, който е наложил санкции на Русия заради конфликта в Украйна, добавя БТА.
Русия е шестият по големина производител на въглища в света и един от най-големите износители на въглища, заедно с Индонезия и Австралия. Нейният дял в световния износ на въглища достигна 17% през миналата година с доставки от 223 милиона тона.
Но сега, когато все повече износ се насочва на изток към Азия, вместо на запад към Европа, се появяват затруднения.
Първият заместник министър-председател на Русия Андрей Белоусов призна проблема с инфраструктурните ограничения, като заяви този месец, че ситуацията с износа на въглища и претоварването в железопътната система не се е стабилизирало, въпреки че положението се подобрява.
Вносът на въглища от Русия в Китай е намалял до 6,95 млн. тона през миналия месец, което е спад спрямо върховата стойност от 8,54 млн. тона през август, сочат данни на китайските митници.
Според източници от руската транспортна индустрия, Русия е увеличила доставките на въглища за Китай по железниците с около една трета тази година, до 27,6 млн. тона за периода януари-август.
Но увеличаването на товарния трафик е довело до забавяне на доставките.
Според анализ на Ройтерс, за транспортирането на въглищата от находища в Сибир, като например Кузбас, до Тихоокеанските пристанища на Русия , са били необходими 12.6 дни през юли-септември, в сравнение с 11.3 дни средно за същия период на миналата година.
Средното време за доставка в цяла Русия се е увеличило с една пета, или 1.4 дни, според анализ на Ройтерс на данните за железопътния транспорт, и може да се увеличи още през зимата поради претоварването на железниците и ограниченията в капацитета на пристанищата.
От общия руски износ на въглища в размер на 223 млн. тона през миналата година 49 млн. тона са доставени в Европа, сочат данни на министерството на енергетиката.
Сега обаче Русия очаква износът на въглища да намалее през следващите години поради западните санкции във връзка с конфликта в Украйна, и ембаргото на САЩ, Европейския съюз и Великобритания върху вноса на руските въглища.
Според очакванията на руското правителство износът на въглища може да намалее с 22% през тази година и с още 31% през 2023 г. Но в същото време износът на изток се задъхва.
Руският вицепремиер Александър Новак заяви, че Русия планира да увеличи капацитета на своята инфраструктура, включително на източните си пристанища, чийто капацитет се очаква да се увеличи с между 55 и 211 млн. тона годишно до 2031 г. от сегашните 150 млн. тона.
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!