Оставаме без учители: 40% от тях ще излязат в пенсия до 8 години
В следващите 8 години над 40% от българските учители предстои да излязат в пенсионна възраст, което ще създаде сериозен дефицит.
Това заместник-министърът на образованието Деница Сачева по БНР и цитирана от „Труд“.
“Необходимо е да привлечем повече млади хора към професията на учителя и да се обърнем към учениците, които сега са на 15-16 години и да им кажем, че професията на учителя предстои да бъде много по-добре платена, с много по-добри условия на труд в рамките на следващите няколко години и е професия, която ще има голямо търсене”, добави заместник-министърът.
Деница Сачева обясни, че на среща с родителски организации се е стигнало до консенсус, че видеонаблюдението в училищата и класните стаи може да бъде и много опасно за децата: “По отношение на видеонаблюдението по-голямата част от участниците се обединиха около това, че подобен тип мярка не само че не би била решение, а би била отваряне на „кутията на Пандора“.
Агресията и насилието, за съжаление, е феномен, който далеч не е само в образователната система. За съжаление, ние ежедневно сме свидетели на насилие и агресия дори в обичайните си човешки отношения. Поели сме ангажимент за това да разработваме антистресова програма за учителите в детските градини и училищата.
В краткосрочен план ще поискаме от образователните институции да проведат заседание на педагогическите съвети и всяка една институция да предприеме конкретни мерки в това отношение, но трябва да си даваме ясна сметка, че без доброто взаимодействие между родители и учители, всичко това, което искаме да постигнем, няма да може да бъде реалност.”
Заместник-министърът уточни, че Министерството на образованието работи в посока на подобряването на работната среда на учителите: “За първи път се говори за двойно увеличение на заплатите на учителите.
Това е една от много съществените мерки, които трябва да бъдат взети. Говорим за инвестиции повече от 600 млн. лв. в образователна инфраструктура, които, въпреки мащаба на това число, ще бъдат недостатъчни за всички нужди. Трябва да си даваме сметка в какво време живее.
Разбира се, в това време имаме много повече стрес, много повече конкуренция, динамика на информацията, сериозни проблеми в семействата. В България има сериозен проблем с деца, чиито родители са в конфликт, деца на родители емигранти. Всички тези проблеми в най-голяма степен рефлектират именно в училището и като общество трябва да си даваме сметка, че очакваме от учителя да бъде свръхчовек и да компенсира всички тези дефицити.” / Гласове